GrossDanceCompany <<
And facing us, the two central characters
Have finished their coffee, and have lit
A contemplative cigarette;
His hand lies close, but not touching hers.
Not long ago together in a darkened room,
Mouth burned mouth, flesh beat and ground
On ravaged flesh, and yet they found
No local habitation and no name.
Oh, are we not lucky to be none of these!
We can look on with complacent eye:
Our satisfactions satisfy, ·Our pleasures, our pleasures please.
Fragment gedicht, ‘ Nighthawks’.
Samuel Yellen (1952)
Nighthawks 2.0.
GrossDanceCompany neemt je deze avond mee door hun poëtische en licht absurdistische verkenning van het beroemde schilderij Nighthawks van Edward Hopper uit 1942. Wat zijn dat toch voor mensen die daar aan de bar zitten? Waar komen ze vandaan, waar gaan ze heen en welke emoties stromen en kolken onder hun nachtelijke façades?
Verlangen naar verbondenheid en geborgenheid staan op gespannen voet met het verlangen om vrij en onafhankelijk te zijn. Wat blijft er over van Nighthawks als we het bekijken met de blik van 2018? Choreograaf – danser Sagi Gross en interdisciplinair- kunstenaar en regisseur Jeroen Fransen nemen deze vragen als vertrekpunt voor hun verkennende multidisciplinaire scenische tryout voorstelling Nighthawks 2.0.
Avishai Darash complementeert het geheel met piano Improvisaties.
De centrale ruimte met bar van het voormalige schoolgebouw Mid West fungeert als het bonkende hart van de opgevoerde personages.
Door de caféruimte hoor je af en toe wat gemompel een kreet of gedempte lach. Zie je daar op de café ruit een weerspiegeling ? Zijn zij dat of ben jij dat?